Terapia ręki to zbiór różnorodnych oddziaływań, których celem jest usprawnianie motoryki małej, czyli ruchów palców, dłoni, ręki, tak aby w okresie szkolnym dziecko mogło swobodnie wykonywać czynności szkolne m.in. pisanie, wycinanie.
Nadrzędnym celem jest dążenie do osiągnięcia samodzielności w funkcjonowaniu w obrębie ważnych czynności życia codziennego.
Terapia przeznaczona jest w głównej mierze dla dzieci, u których stwierdza się:
- trudności manualne ( np. przy czynnościach samoobsługowych wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.);
- trudności grafomotoryczne ( w pisaniu, wycinaniu lub rysowaniu);
- obniżony poziom graficzny pisma – litery niekształtne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, pismo mało czytelne;
- wolne tempo pisania;
- osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze);
- niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej;
- zachowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku;
- wyraźne obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego- ściskanie za mocno, albo trzymanie za lekko).