Trening umiejętności społecznych ma na celu wspieranie rozwoju kompetencji niezbędnych w procesie nawiązywania i podtrzymywania relacji interpersonalnych, a także rozumienia i prawidłowego reagowania na przeżywane emocje. Podczas zajęć prowadzonych w niewielkiej grupie dziecko ma szansę przećwiczyć rozmaite sposoby komunikowania swoich potrzeb i emocji. Pod okiem certyfikowanego terapeuty ma szansę doświadczyć różnych sposobów wchodzenia w relacje z drugim człowiekiem, osobą dorosłą i swoim rówieśnikiem. Uczy się wówczas nawiązywania kontaktu w sposób dla siebie komfortowy, niezagrażający i akceptowalny dla drugiej strony. Sprzyja to rozwojowi kompetencji społecznych, najważniejszych po zdolnościach poznawczych, czynnikach umożliwiających odniesienie sukcesu edukacyjnego i zawodowego. W niewielkiej grupie, w której panuje bezpieczna i wspierająca atmosfera, możliwe jest poczucie przynależności i akceptacji.
Struktura zajęć
Zajęcia odbywają się w małych 4-6 osobowych grupach. Zdarza się także, że nasze grupy liczą 2 osoby, co jest związane z nasilonymi trudnościami w funkcjonowaniu społecznych, możliwościami i potrzebami uczestników. Zajęcia prowadzone są przez dwóch certyfikowanych terapeutów TUS.
Uczestnicy poszczególnych grup dobierani są pod kątem wieku, możliwości intelektualnych i posiadanych trudności. Pozwala to na tworzenie grup utożsamiających się ze sobą, co prowadzi do zwiększenia motywacji do wchodzenia w relacje. W trakcie zajęć realizowany jest program nakierowany na pracę z emocjami tj. rozpoznawanie stanów emocjonalnych własnych i innych osób. Ćwiczone jest umiejętne ich komunikowanie i przeżywanie. Ważnym aspektem rozwijanym podczas zajęć jest kwestia szacunku względem potrzeb i możliwości drugiego człowieka. W trakcie spotkań modelowane są różne sposoby komunikowania się. Ważnym elementami są informacje zwrotne, które dziecka otrzymuje od innych uczestników i od prowadzącego. Pozwala to na naukę przyjmowania konstruktywnej „krytyki”, poszerza wgląd uczestnika we własne trudności i emocji. Grupa ma wówczas charakter korektywny i sprzyja uczeniu się bardziej akceptowalnych form reagowania. Pozytywne reakcje behawioralne spotykają się z aprobatą prowadzących i grupy, co w naturalny sposób sprzyja ich wzmacnianiu, zwiększając szansę częstsze występowanie zachowań w przyszłości.