Integracja sensoryczna

Metoda integracji sensorycznej stworzona jest dla dzieci o prawidłowym rozwoju, ale mających trudności z organizacją zachowania oraz mających specyficzne problemy w uczeniu się. Jest też metodą wspomagającą dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi np.: MPD, Autyzm, Asparger, Zespół Downa.

Integracja sensoryczna (SI) jest procesem, dzięki któremu nasz mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch, dotyk, smak, równowaga, ruch), opracowuje je oraz odpowiada adekwatną reakcją.

Diagnoza

Zanim rozpoczniemy terapię integracji sensorycznej dziecka trzeba przeprowadzić dokładną diagnozę. Diagnozę procesów integracji sensorycznej może dokonać certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej.

Terapia

Terapia Integracji Sensorycznej może być prowadzona na podstawie diagnozy. Terapia polega na właściwym dawkowaniu odpowiednich bodźców sensorycznych i jest określana jako „naukowa zabawa”.

Terapia ma za zadanie wyhamować i ograniczyć bodźce, które powodują nadwrażliwość sensoryczną lub dostarczyć takich bodźców sensorycznych, które powodują podwrażliwość sensoryczną. Praca z dzieckiem zwykle trwa od 1do 2 lat.

Terapia Integracji Sensorycznej kierowana jest do dzieci z trudnościami w uczeniu się, wykorzystywana jest w pracy z dziećmi z problemami rozwojowymi ale można ją z powodzeniem stosować w przypadku niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej, autyzmu itd.